مشخصات برند


  • برند: سیناد
  • وب سایت:http://www.bak.ir/sinad
  • سال تاسیس: 1379
  • کشور : Iran

تاریخچه :

در آخرین سال های دهه 70 شمسی،زمانی که ایران خودرو تبلیغات همه جانبه خود را برای تولید X7 یا همان سمند به عنوان اولین خودرو ملی ایران آغاز کرده بود،شرکتی کوچک در جزیره کیش بی سر و صدا خودرویی به نام سیناد را با تکنولوژی فنی رنو و بدنه ای مبتکرانه از جنس فایبرگلاس معرفی کرد.ماشینی که با همکاری شرکت های اروپایی توسعه یافته بود اما مختص بازار ایران عرضه می شد و به عقیده بسیاری می توانست به عنوان اولین خودرو ملی ایران مطرح باشد.سیناد اولیه یکی دو سال بعد با نمونه بهبود یافته تحت عنوان سیناد 2 جایگزین شد و کیش خودرو در حال تکمیل پروژه های جالبی نظیر ساخت نمونه های وانت، SUV پنج درب و حتی نمونه کوپه بر اساس پلت فرم سیناد بود که ناگهان دچار مشکلات مدیریتی و فروپاشی شد.بدین ترتیب عمر یکی از خلاق ترین شرکت های صنعتی ایران حتی به یک دهه هم قد نداد و حالا آن چه از این شرکت باقی مانده از یک خودروساز پیش رو به وارد کننده کالاهای بازرگانی، قطعات و خودروهای چینی نظیر وانت BAW نزول کرده است.نزدیک به 10 سال از تولید آخرین نمونه های سیناد می گذرد و حالا این خودرو در بازار دست و دوم حال و روز عجیبی دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

طراحی سیناد آنقدر عجیب است که نمی توان آن را در دسته مشخصی جای داد، از یک سو در کلاس هاچ بک های سه درب و شاید از منظری دیگر در کلاس SAV جای بگیرد.کلاسی که البته به تازگی تعریف شده است و در واقع بیشتر به SUV های اسپرت نامناسب برای تررد خارج شهری نظیر ب ام و X6 اطلاق می شود.به هرحال سیناد 1 و 2 از منظر طراحی چیزی شبیه نمونه شهری شده نیسان پاترول سه درب است.خودرو دیفرانسیل جلویی با طراحی چهار شانه که با ارتفاع کمش از سطح زمین، قطعا قابلیت های خارج جاده ای مطلوبی ندارد و در عوض به لطف شاسی نردبانی (نظیر آنچه در SUV های کلاسیک و بسیاری خودروهای آمریکایی قدیمی می بینیم) از مرکز ثقل پایین و رانندگی لذت بخشی برخوردار است.سیناد از مجموعه موتور گیربکس مخصوص نسل اول رنو مگان بهره می برد که برادر زاده پیشرانه مورد استفاده در رنو لوگان یا همان L90 است که این روزها در تیراژ بالا تولید می شود.مهمترین تفاوت بین پیشرانه های این دو خودرو، تقاوت در سرسیلندر و تعداد سوپاپ هاست که برای سیناد به صورت ساده تک میل سوپاپ (هشت سوپاپ) و در مورد L90 از گونه دو میل سوپاپ (16 سوپاپ) است و همین مسئله تفاوت قدرت 92 اسب بخاری سیناد را در مقایسه با توانایی 106 اسب بخاری L90 توضیح می دهد.البته ECU سیناد نیز مختص موتور هشت سوپاپ (با کد فنی K7M) بوده و با ECU تندر 90 با موتور (K4M) تفاوت دارد.از این رو جایگزینی سرسیلندر 16 سوپاپ به جای نمونه 8 سوپاپ استاندارد آنقدر ها هم که فکر می کنید ساده نیست و حتی شاید تعویض کامل پیشرانه کم دردسر تر باشد.سیناد در زمان عرضه برچسب قیمتی در حدود 9 میلیون تومان داشت و در بازه قیمتی محصولات ایران خودرو قرار می گرفت.از این رو عجیب نیست که برای کاهش هزینه های تولید این محصول کم تیراژ استفاده از قطعات سایر خودروها در دستور کار قرار گرفته بود.بسیاری اجزای فنی همچون مجموعه دیسک و صفحه کلاچ، فیلترهای مصرفی پیشرانه، لنت ترمز و…با رنو 21 مشترک است.پنل کولر ، رادیاتور بخاری و تیغه های برف پاک کن از پراید به عاریت گرفته شده اند.مجموعه ترمز دستی متعلق به پژو 405 است و طراحی داشبورد در کمال تعجب بسیار شبیه داشبورد سمند به نظر می رسد،عجیب از آن جهت که سیناد در سال 79 معرفی شد و سمند در سال 81 به بازار آمد،از قطعات ظاهری بدنه، تنها آینه های جانبی با دوو سیلو مشترک است و در سیناد 2 حتی چراغ های جلو و عقب نیز منحصر به فرد طراحی شده و دست بر قضا همین مسئله برای مالکینی که این روزها با کمبود قطعات یدکی این خودرو مواجه اند، تبدیل به معضل شده است.از این رو عجیب نیست که بسیاری از مالکین سیناد تصمیم به تعویض این چراغ های مستطیل شکل و نه چندان زیبا با نمونه های متداول سایر خودروها گرفته اند و این روزها دیدن سیناد با چراغ های پژو پارس، سمند، دوو ریسر یا حتی کامیونت های سبک اصلا عجیب نیست.

 

نکات فنی

آیا قطعات فنی سیناد در بازار وجود دارد؟ پاسخ مثبت است،تقریبا همه قطعات پیشرانه به غیر از قسمت های الکترونیکی و برقی (نظیر ECU) با رنو 21 و تندر 90 مشترک هستند، اما با این حال باید گفت که در مورد قطعات مصرفی مانند تسمه تایم و واشر سرسیلندر محدودیت هایی وجود دارد، چرا که با تندر 90 متفاوت هستند و از این رو در هر قطعه فروشی ای پیدا نمی شوند.مجموعه گیربکس و دیفرانسیل همچون گیربکس تندر 90 کمی حساس است و تعمیرش نسبتا گران قیمت تمام می شود.باتری استاندارد سیناد نیز تنها جریان 45 آمپر ساعت را پشتیبانی می کند که طبیعتا برای خودروهایی که به سیستم صوتی مجهز می شوند،نا کافیست. از این رو بسیاری مالکین ناچار به اضافه کردن باتری دوم در فضای صندوق بار می شوند.چرا که محل استاندارد نصب باتری در فضای پیشرانه بسیار باریک طراحی شده و عملا فضای لازم برای استفاده از باتری های بزرگتر را ندارد.کولر عملکرد نسبتا خوبی دارد،اما بر اساس تجربه اکثر مالکین توان بخاری در شرایط آب و هوای زمستان ناکافیست،به خصوص که وزش جریان باد از درز های بدنه نیز امری رایج است و حتی برخی مالکین در جهت رفع سر و صدای درب ها و کاهش جریان هوای نفوذی به کابین از نوار درزگیر درب و پنجره ساختمانی استفاده می کنند.فنر بندی چرخ های جلو از نوع رایج مک فرسون و برای محور عقب از گونه میله پیچشی انتخاب شده است که هندلینگ خوب در کنار سواری نسبتا اسپرتی را برای سیناد به ارمغان می آورد.ترمز های دیسکی محور جلو و کاسه ای محور عقب مجهز به سوپاپ تقسیم فشار روغن موسوم به LAV هستند و در مقایسه با توان پیشرانه و وزن کلی خودرو، عملکرد مناسبی را ارائه می دهند.شایعاتی وجود دارد که تست تصادف سیناد توسط کمپانی MIRA انگلستان با موفقیت انجام شده است، اما شواهدی بر این مدعا وجود ندارد.با این حال می توان گفت که با توجه به شاسی مستحکم و نیمه فضایی فلزی و بدنه فایبرگلاس، ایمنی این خودرو در مقایسه با اسطوره هایی نظیر پراید و دوو سیلو مناسب تر به نظر می رسد.یکی از جالب ترین نکات سیناد،همین بدنه فایبرگلاسی است که در مقابل تصادف های جزئی استحکام بالایی را از خود نشان می دهد و در عین حال ترمیم و رنگ آمیزی آن نیز ساده تر و کم هزینه تر از صافکاری و نقاشیِ بدنه های فلزی و پیچیده سایر خودروهاست. با چنین بدنه ای،دست مالکین در اعمال تغییرات ظاهری بر روی خودرو بازتر است و از همین روست که استفاده از چراغ جلو های غیر فابریک بر روی بدنه سیناد بسیار متداول شده است.